نشست هم‌اندیشی دانشگاه خوارزمی و سازمان زمین شناسی به منظور انعقاد تفاهم‌نامه فی‌ما‌بین نشست هم‌اندیشی دانشگاه خوارزمی و سازمان زمین شناسی به منظور انعقاد تفاهم‌نامه فی‌ما‌بین

 | تاریخ ارسال: 1398/3/29 | 
 به گزارش روابط عمومی، روز سه‌شنبه مورخ 98/3/28 جلسه دیدار و گفتگو با حضور آقای دکتر حبیبی ریاست محترم دانشگاه، آقای دکتر شهیدی رئیس محترم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، سرکارخانم دکتر لک معاونت پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، آقای دکتر دانشیان رئیس محترم دانشکده علوم زمین، آقای دکتر دلاوری معاون پژوهشی دانشکده علوم زمین و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشکده در تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، آقای دکتر دانشیان هدف از برگزاری این جلسه را دیدار و آشنایی با توانمندی‌های دانشگاه خوارزمی از لحاظ نیروی انسانی و همچنین امکانات آزمایشگاهی به منظور انعقاد و اجرایی شدن تفاهم‌نامه میان این دانشگاه با سازمان زمین‌شناسی عنوان نمودند.
در ادامه این جلسه، آقای دکتر دلاوری ضمن معرفی دانشکده علوم زمین، به بررسی و معرفی برخی امکانات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه نظیر آزمایشگاه بلورشناسی، فسیل‌شناسی، ژئوشیمی، سنگ‌شناسی، رسوب‌شناسی و ... پرداختند.
سپس، جناب آقای دکتر حبیبی ضمن خیر مقدم به حاضرین جلسه، عنوان داشتند که: «در شرایط فعلی، جامعه ما به رشد و بلوغی دست یافته است که از نگاه‌های جزیره‌ای و فردی یا از نگاه‌های تئوریک محض پرهیز نموده و به سمت عرصه جامعه حرکت نموده است. فلذا، تمایل دارد تا به حوزه شناسایی موضوعات کاربردی ورود نموده و آنها را در قالب موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی تعریف نماید و با قرار دادن بنیه فکری در پس زمینه آن‌ها، موجب حل مشکل یا گره‌ای در جامعه شود.»
دکتر حبیبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «بنده معتقد هستم با توجه به تمام کاستی‌ها و مشکلات موجود، ما توانایی انجام فعالیت‌های علمی در سطح بین‌المللی را دارا هستیم و در صورتی که امکانات، تجهیزات، اطلاعات، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایمان را بروزرسانی کنیم، قطعاً جهش قابل توجهی خواهیم داشت. این خودباوری موجب شده است تا با جرأت بتوانیم بگوییم که توانایی انجام پروژه‌های بسیاری را داریم و در این زمینه بدون شک ارتباطات بین دستگاهی گره‌گشا خواهند بود. طبیعتاً سازمان‌هایی مانند سازمان زمین‌شناسی، به عنوان یک سازمان علمی و مأموریت‌گرا قادر به شناسایی نیازها، کاستی‌ها و چالش‌ها در سطح کلان منطقه‌ای و محلی می‌باشد و ما نیز به عنوان سازمانی با اراده، قادر هستیم تا در دانشکده‌های مختلف خود به خصوص دانشکده زمین‌شناسی، موضوعاتی تحقیقاتی با رویکرد حضور در صحنه‌های اجتماعی و رفع نیاز‌های اساسی جامعه را تعریف کنیم». ایشان همچنین این همکاری‌ها را نوعی هم‌افزایی در جهت تحقق اهداف تعیین شده میان دانشگاه و سازمان دانستند و عنوان نمودند که: «اعتقاد داریم که دانشگاه می‌بایست در خدمت جامعه باشد و در این خصوص، همکاری با سازمان زمین‌شناسی را به فال نیک می‌گیریم».
دکتر شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی، ضمن تبریک به مناسبت یکصدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی بیان نمودند که: «سازمان زمین‌شناسی دو وظیفه اساسی دارد: یکی در بحث تولید ثروت است که از طریق تولید اطلاعات پایه و در قالب انتشار نقشه می‌باشد. ما در طول 58 سالی که از تأسیس این سازمان سپری شده است، بیش از 95 عنوان نقشه در 300 لایه اطلاعاتی تولید کردیم که می‌تواند موجب تولید ثروت برای کشور باشد. وظیفه دیگر این سازمان، اکتشاف مواد معدنی است که این امر نیز می‌تواند موجب تولید ثروت برای کشور شود.». ایشان همچنین اشاره داشتند که: «پتانسیل معادن کشور بسیار زیاد است. ما در برخی از مواد معدنی رتبه اول و دوم را در جهان داریم. در بحث معدنی، ایران در رنکینگ‌های مختلف در بین دهمین تا پانزدهمین کشورهای معدنی دنیا محسوب می‌شود. بنابراین، با توجه به اهمیت موضوع، سازمان زمین‌شناسی طی چند سال گذشته، هدفش را بر پایه موضوع اکتشاف با جدیت بیشتر دنبال می‌نماید».
در ادامه این جلسه، حاضرین در راستای تعامل هر چه بهتر میان دانشگاه و سازمان و با نگاه خاص به موضوعات کاربردی پژوهشی به خصوص تحقیقاتی و بنیادین نظیر اکتشافات معدنی، همکاری‌های علمی، بروزآوری استراتژی اکتشاف، مسائل زیست‌محیطی، تغییر اقلیم و مسائل ژئوشیمیایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.





CAPTCHA

دفعات مشاهده: 14997 بار   |   دفعات چاپ: 688 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر