افتتاح مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی افتتاح مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی

 | تاریخ ارسال: 1399/4/1 | 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه خوارزمی روز یکشنبه اول تیرماه سال ۹۹  مراسم افتتاح مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی با حضور آقایان دکتر عزیز اله حبیبی رئیس دانشگاه، آقای  دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت عتف و با همراهی معاونان ، مدیران و رؤسای دانشکده­ها در تهران افتتاح شد.
در ابتدای مراسم آقای دکتر حبیبی ضمن خوشامدگویی، به معرفی ظرفیت­های دانشگاه خوارزمی پرداختند و  گفتند: دانشگاه خوارزمی دارای ۵۱۵ عضو هیئت علمی است و ۵۵ درصد دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.
رئیس دانشگاه گفتند: این دانشگاه  ۱۵دانشکده، ۳۳۳ رشته -گرایش، ۱۲ پژوهشکده، ۴ موسسه تحقیقاتی و ۲ قطب علمی فعال دارد.  در مجموع ظرفیت های خوبی برای ارتباط با صنعت داشته، فضای مناسبی برای مراکز رشد خود ایجاد کرده است. از برنامه های این دانشگاه می توان به احداث شهر سلولی کشور با همکاری معاونت علمی و وزارت علوم اشاره کرد.
دکتر حبیبی ادامه دادند: تا کنون ۴۱ هسته فنآور و شرکت دانش‌بنیان با مرکزیت دانشگاه خوارزمی تأسیس شده است. طرح‌های مختلفی در راستای توسعه آموزش‌های کارآفرینی دنبال شده، که از جمله طرح ملی ۲۰ - ۲۰ (بیست مهارت تا بیست سالگی)، طرح دما(ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺕ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺷﺘﻐﺎل)، طرح تاک(توسعه ایده‌های کارآفرینی) و راه‌اندازی مدرسه مهارت بوده است. همچنین ، تعداد ۳۲۰ دانشجو  در راستای همکاری­های علمی- بین المللی از برخی کشور‌های منطقه مانند عراق، پاکستان، لبنان و تونس در این دانشگاه مشغول به  تحصیل هستند.
ایشان افزودند : پیشنهاد تاسیس دانشکده تحصیلات تکمیلی در تهران را نیز ارسال کرده­ایم. این مرکز قابلیت بین المللی شدن را دارد. و برخی از رشته -گرایش های آن به صورت بین رشته ای خواهد بود.
دکتر حبیبی به درخواست های دانشگاه خوارزمی از معاونت آموزشی وزارت علوم اشاره کردند وگفتند: از وزارت علوم برای پذیرش دانشجوی دکتری در رشته های موجود، تاسیس دانشکده گردشگری، تسریع در اعطای مجوز به رشته-گرایش‌های درخواستی و ایجاد پردیس این دانشگاه در مناطق آزاد، درخواست همکاری داریم.
 در ادامۀ مراسم دکتر محمدحسین عبداللهی، معاون آموزشی  و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گفتند: از اقدامات دانشگاه برای مقابله با ویروس کرونا می‌توان به تشکیل کمیته مجازی اشاره کرد. برای حفظ کیفیت در آموزش مجازی و ارزشیابی‌های طول ترم، سعی شد  تمامی جلسات کلاس‌ها را برگزار نمائیم و آموزش‌ها را در سطح عالی پیش ببریم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی افزودند: پس از شیوع کرونا در کشور ۹۴ درصد از دروس نظری در دانشگاه خوارزمی به صورت مجازی ارائه شد. حدود ۱۴ هزار دانشجو توانستند به صورت همزمان در تاریخ ۱۶ فروردین از سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه استفاده کنند. ۲۳ فروردین نقطه عطفی بود تا با تقویت زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری؛ دانشجویان به راحتی در کلاس‌های مجازی شرکت کنند و برای تحقق این امر از فاوا و شرکت‌های مرتبط، کمک گرفته شد.
دکترعبداللهی اظهار کردند: در ایام کرونا جلسات یا کارگاه‌های آموزشی به صورت مکرر برای استادان، دانشجویان و مدیران دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه گفتند: حدود ۵۲ درصد کلاس‌های مجازی دانشگاه خوارزمی کاملا برخط بود و ۴۶ درصد این کلاس‌ها به صورت ترکیبی انجام شد تا هیچ کلاسی آفلاین نباشد. با توجه به نظر سنجی که دانشگاه خوارزمی از استادان به عمل آورد.فقط یک درصد اعلام کردند؛ باید کلاس ها حضوری برگزار شود. با این اوصاف،۲۱ خرداد ماه، پایان ترم اعلام شد، اما مجدد، با اضافه کردن ۳ هفته به ترم، ۶ تیرماه پایان کلاس‌ها خواهد بود.
 ایشان ادامه دادند: شیوه‌نامه‌هایی برای مقاطع مختلف تحصیلی تدوین و ابلاغ شد، بر این اساس برای امتحانات پایان‌ترم دو سناریوی حضوری و غیرحضوری مدنظر قرار گرفت و اجرایی شد. ترم تابستان همواره حضوری بوده،اما امسال به دلیل شیوع کرونا، ترم تابستانه به صورت مجازی برگزار می‌شود. همچنین؛ با طراحی میز خدمت در حوزه آموزشی در پردیس‌های کرج و تهران و نیز تمامی امور مربوط به فارغ‌التحصیلان به صورت مجازی پیگیری می‌شود.
سپس آقای دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم گفتند: بسیاری از افراد، معتقد بودند که ترم تحصیلی به دلیل شیوع کرونا باید تعطیل شود، اما این کار تبعات زیادی برای آموزش کشور داشت و طبعاً به سمت اتخاذ روش آموزش غیرحضوری و مجازی رفتیم. ما از جمله اولین کشور‌های درگیر بیماری کرونا بودیم و تجربه چندانی در چگونگی روند آموزش در این وضعیت، نداشتیم. طبق آمار یونسکو حدود یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون نفر در حوزه آموزش درگیر شیوع کرونا شده‌اند. ۶۸ درصد کل افرادی که در جهان نیازمند آموزش بوده‌اند، تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته‌اند و ۱۴۶ کشور در دنیا، آموزش را تعطیل کرده‌اند.البته قبلا تعداد این کشورها بیشتر بود، ولی اکنون برخی از کشورها  فعالیت آموزشی خود را شروع کرده­اند که البته این آموزش ها، آموزش هایی است که مربوط به قبل  از دانشگاه است و بحث خوابگاه، سلف سرویس، مسافرت بین شهری ندارند.
 
دکتر خاکی صدیق افزودند: طبق آماری که حدود ۴ هفته پیش اعلام شد، سئوالی که از دانشگاه های دنیا پرسیده بودند این بود که آیا کرونا، دانشگاه شما را تحت تأثیر قرار داده است یا خیر؟ فقط یک دانشگاه اعلام کرده بود که تحت تأثیر کرونا قرار نگرفته است، ۱۰ درصد اعلام کرده بودند تحت تأثیر کرونا هستند، ولی دانشگاه را باز نگه داشته اند، ۳۰ درصد اعلام کرده بودند که دانشگاه نیمه باز است که ما جزو این ۳۰ درصد بودیم و ۵۹ درصد تمام فعالیت های خود را تعطیل کرده بودند.
ایشان ادامه دادند: در کشور ما قبل از اینکه بحث آموزش مجازی مطرح شود، تنها هفت مؤسسه آموزش عالی غیردولتی از مجموع ۳۰۰ مؤسسه غیردولتی، مجوز فعالیت آموزش الکترونیکی داشتند و در دانشگاه های دولتی نیز کمتر از ۱۰ دانشگاه در کشور، رشته و دوره آموزش الکترونیکی داشته اند.
معاون آموزشی وزیر علوم افزودند: تعداد دانشجویانی که در سال گذشته تحت آموزش های الکترونیکی بودند، تنها نیم درصد بود، ولی در حال حاضر بر اساس آخرین آماری که ارائه شده است، حدود ۹۲ درصد دانشجویان تحت آموزش های الکترونیک بودند که دستآورد بسیار خوبی است.
ایشان در ادامه گفتند: در جلساتی که با وزارت بهداشت داشته‌ایم، پیش بینی شده است که پیکی از کرونا را در پاییز و زمستان خواهیم داشت، از این رو برای کم کردن، تأثیرگذاری آن، ترم جدید زودتر شروع می‌شود.
معاون آموزشی وزیر علوم افزودند: وزارت بهداشت،شروع ترم جدید را از  اول شهریورماه پیشنهاد داده بود اما چون برخی دانشگاه‌ها آمادگی آن را نداشتند به ۱۵ شهریورماه موکول شد.
ایشان تصریح کردند: در ترم جدید، آموزش‌های الکترونیکی استمرار خواهد داشت. و فقط در برخی رشته های تحصیلات تکمیلی ممکن است آموزش حضوری داشته باشیم.
ایشان در خصوص بازگشایی خوابگاه های دانشجویی گفتند: خوابگاه‌های دانشجویی در ترم تحصیلی آینده نیز به صورت محدود و با نیمی از ظرفیت، بازگشایی خواهند شد.
دکتر خاکی صدیق از راه اندازی کارگروه مطالعات پساکرونا خبر داده،  گفتند: در این کارگروه،  آموزش عالی و اینکه در آینده چه دستاوردهایی خواهد داشت و چگونه می توان از آن بهره گیری کرد، بررسی می شود.
در ادامه مراسم، آقای دکتر علی عظیمی وقار، مدیر مرکز آموزش­های آزاد و مجازی دانشگاه گفتند:  محوریت مرکز آموزش الکترونیکی به صورت ویژه، آموزش مجازی است که نقطه عطفی است و توانمندی را در سطح ملی و بین المللی بالا می برد. استادان می توانند محتوای کلاس های خود را در آن تولید و ارائه کنند.
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 7404 بار   |   دفعات چاپ: 211 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر